Spel- wedstrijdsoorten

Hieronder de uitleg over verschillende spel- en wedstrijdvormen.

Team samenstellingen
Tete-a-Tete Oftewel: Hoofd tegen hoofd, 1 tegen 1.
In deze spelvorm speelt 1 speler met 3 boules tegen een andere speler.Er zijn hier dus maar 6 boules in het spel. Voorts zijn de spelregels voor gelijk aan de andere spelersamenstellingen.
Er worden ook Tete-a-Tete toernooien georganiseerd. Het is hier belangrijk om een juiste tactiek te gebruiken. Je hebt maar 3 boules….. Veel schieten is doorgaans niet slim, of je moet er erg goed in zijn.
Doublette Oftewel: Tweetal, 2 tegen 2.
In deze spelvorm wordt er gespeelt met 2 spelers tegen 2 spelers, iedere speler heeft 3 boules. Deze spelvorm wordt het meest gebruikt in gewone door verenigingen georganiseerde toernooien of in een gewoon partijtje petanque dat wordt gespeeld. Hetbeste is als hier 1 van beide spelers goed kan plaatsen en de andere goed kan schieten. Al is het niet perse nodig om die samenstelling te hebben, biedt hij je wel het meeste voordeel. Meestal begint de plaatser met de eerste boule.
Triplette Oftewel: Drietal, 3 tegen 3.
In deze spelvorm wordt er gespeelt met 3 spelers tegen 3 spelers, Hier heeft iedere spelers maar 2 boules. Deze spelvorm wordt het meest gebruikt in door de bond georganiseerde toernooien, zoals de AWC (nu NPC). De 3 spelers uit 1 team bestaan doorgaans uit een plaatser (pointeur), een middenman (milieu) en een schutter (tireur). De plaatser begint met de eerste boule. De schutter wordt ingezet als het nodig is en de middenman is van beide markten thuis. Hij plaatst als de plaatser zijn boules kwijt is en schiet als de schutter zijn kruit heeft verschoten.
Half triplette Hiermee bedoeld men 2 tegen 3 (doublet tegen triplet)
In deze spelvorm wordt er gespeelt met 2 spelers tegen 3 spelers, Hier heeft iedere speler van het doublette 3 boules en de set van 3 spelers hebben elk 2 boules. Deze spelvorm wordt nooit gebruikt in georganiseerde toernooien, maar wordt enkel gebruikt als oplossing als er op een niet officieel toernooi of melee-spel een ongelijk aantal deelnemeners zijn, zodat niemand een partij hoeft over te slaan of te wachten.
wedstrijdvormen
Melee-systeem In een melee-systeem worden spelers op willekeurige basis aan elkaar gekoppeld.
Iedereen kan per persoon opgeven en uit alle deelnemers wordt door middel van loting doubletten gevormd en tevens op toevalsbasis gekoppeld tegen wie men speelt. Dit gaat iedere speelronde opnieuw zo. Dus het is mogelijk dat u meerdere malen met of tegen dezelfde persoon speelt. Bij ongelijke aantallen is het mogelijk dat er een half triplet of triplet wordt gemaakt, zodat iedereen kan spelen. Er zijn computer systemen die deze loting van de organisatie overnemen, maar een veel gebruikt systeem is het kaartspel. Iedere deelnemer mag dan een speelkaart uit de tapel trekken. Als iedereen een kaart heeft, speelt iedereen met een rood cijfer, tegen iedereen met hetzelfde zwarte cijfer. (bijv rode 4, tegen zwarte vier enz…).
De uitslag wordt per persoon individueel genoteerd en daarna begint de tweede speelronde op dezelfde wijze. Na afloop van een vooraf bepaald aantal wedstrijden wordt de winnaar bekend gemaakt.
DOWNLOAD HIER EEN EXCEL SHEET OM ONDER ANDERE DIT MELEE TE BEREKENEN.
DOWNLOAD HIER EEN PDF MET EEN SCOREVEL OM DIT HANDMATIG IN TE VULLEN.
Voorgeloot systeem. Dit systeem wordt door verenigingen veel gebruikt. Meestal voor doubletten of tripletten toernooien. Men geef vooraf het aantal wedstrijden aan. In dit voorbeeld 4. Men dient in te schrijven als doublet of triplet (net hoe het georganiseerd is) en trekt bij inschrijving op de wedstrijddag een nummer. Dit nummer is vooraf al gekoppeld aan 4 andere nummers. Men weet vanaf dat moment dus al tegen welke doubletten/tripletten er allemaal gespeeld wordt. Men kan zelf de deelnemers opzoeken en alles op volgorde af spelen. Na afloop telt de wedstrijdleiding alle scores en berekend de winnaar.
DOWNLOAD HIER EEN EXCEL SHEET OM ONDER ANDERE DEZE WEDSTRIJDVORM TE MAKEN.

Reacties zijn gesloten.