Over ons

“JBV Amicale Cuijk” is 24 oktober 1985 opgericht door 6 fanatieke Cuikenaren op de voormalige camping “De Messemaker”. Daar is het jeu de boulen in Cuijk ontstaan en leven ingeblazen onder de naam Jeu de Boulesvereniging “De Messemaker”. Bijna 10 jaar lang werd er achter de kantine van de camping op 6 baantjes gespeeld totdat de vereniging de gelegenheid kreeg om in Cuijk-Noord een eigen terrein in te richten. Op 17 november 1994 werd tijdens de jaarvergadering het startschot gegeven. Met hard werken ontstond langzaam een volwassen jeu de boulesterrein met maar liefst 19 buitenbanen. Tijdens het moederdagtoernooi in 1995 werd de naam  “JBV Amicale Cuijk” feestelijk gepresenteerd.
In september 1996 zijn we begonnen de mogelijkheid te onderzoeken overdekte banen te creëeren.
Dit ging moeizamer dan gedacht.

In 1998 mochten wij voor het eerst de nationale competitie voor de NJJB afdeling 05 gaan organiseren. Dit hield wel in dat er 5 banen extra moesten komen. Achter ons clubgebouwtje werden toen 4 extra banen ingericht en door aanpassing van twee banen waren wij in staat om dit voor ons grote evenement te organiseren. Sindsdien is de Nationale Competitie in Cuijk niet meer weg te denken.

In 1999 kwam de vereniging even in  slechter vaarwater terecht. Door brand werd ons clubgebouw verwoest. Met man en macht werd gewerkt om alles op te ruimen. En om de vereniging door te kunnen laten draaien werden noodvoorzieningen getroffen. Met de bouw van de hal voor de binnenbanen wilde het niet echt vlotten. Twee jaar lang moesten de leden onder een zeiltje schuilen, koffie zetten. Onze jeugdleden die inmiddels Nederlands kampioen waren geworden werden onder deze omstandigheden gehuldigd.

In 2001 werd eindelijk de bouwvergunning door de gemeente afgegeven. Om geld uit te sparen werd alles zelf opgebouwd. Net voor het eind van het jaar werd 1200 meter beton vlechtwerk en 15 kubieke meter beton in de grond gestopt en in het voorjaar van 2002 konden we eindelijk gaan beginnen met bouwen. Alle leden droegen hun steentje bij. Ideeën uit vroeger jaren kwamen spontaan naar boven om die te verwerken in de bouw.
Dag en nacht werd er gewerkt om een echt clubgebouw neer te zetten waarvan we zowel tijdens de winter als in zomer gebruik van kunnen maken. Op 14 september 2002 was het zover, de naam van ons nieuwe clubgebouw “‘t Mikpunt” werd door burgemeester Schoots onthuld.

Voorafgaand aan ons 25 jarig bestaan is in 2010 ons clubgebouw vergroot en daardoor geschikt gemaakt voor wedstrijdboulen.
Ook nu waren het weer de leden die de handen uit de mouwen staken om dit te realiseren.

Reeds enige jaren doet “JBV Amicale Cuijk” mee aan de winter- en de zomercompetitie.
Dankzij de jeugd heeft “JBV Amicale Cuijk” al diverse keren in het nieuws gestaan, via televisie, kranten en het NJBB blad “Petanque”. Jeugdleden zijn Nederlands kampioen geweest, hebben zelfs deelgenomen aan de Wereldkampioenschappen voor de jeugd in Thailand.

“JBV Amicale Cuijk” vereniging die haar naam hoog in het vaandel heeft. Een vereniging waar iedereen 24 uur per dag 7 dagen in de week mag komen boulen. Waar nieuwe leden in de gelegenheid gesteld worden om onder begeleiding  van een gediplomeerde trainer les te krijgen.

Bij JBV ”Amicale Cuijk” moet niets, niemand moet toernooien spelen, niemand moet competitie spelen, iedereen mag hieraan mee doen. Met een ZEER LAGE CONTRIBUTIE is de drempel om mee te doen erg laag. Dus mocht U belangstelling hebben neem dan gerust contact op met een van de bestuursleden.

Met onze website wordt duidelijk dat we ook meer kunnen als een spelletje petanque spelen. In “Over ons” wordt verteld dat de banen en zelfs het huidige clubgebouw ’t Mikpunt door leden aangelegd en gebouwd zijn. Het geeft aan dat onze leden zeer betrokken zijn bij de club. Samen dingen realiseren geeft een extra band, naast het spel wat we met zijn allen graag spelen.
Het van oorsprong Franse spel geeft ook gelegenheid sociaal met elkaar om te gaan. Het mooie ervan is dat man en vrouw, jong en oud, valide en minder valide samen bezig kunnen zijn met een sport. Dat komt niet vaak voor bij teamsporten.
Ik zou u willen uitnodigen een keer op bezoek te komen op onze locatie. U bent altijd van harte welkom. Wij kunnen u uitleg geven over het spel en indien gewenst, kunt u een keertje meespelen. Voor u het weet heeft U er een hobby bij.

Veel plezier Ben Broekmeijer, voorzitter.

Reacties zijn gesloten.