Boules kopen? En nu?

Als je pas begint met spelen, maakt het niet zoveel uit welke boules je hebt. Ga gewoon naar de speelgoedwinkel enkoop een setje “campingboules”. Dit zijn meestal verchroomde koperen boules, gevuld met zand.
Maar om te zien of je het spelletje leuk vindt is het mooi genoeg.

Al doende het proces leert men hoe je een boule kan plaatsen en het zal steeds beter lukken. Je zal ook vast je maatje wel eens op een boule zien schieten. Een mooi schouwspel. En dan, na een tijdje oefenen, is het tijd om een goede echte boule aan te schaffen. Want je merkt dat de “campingboules” niet meer doen wat je wilt.
Hieronder omschrijven we waar je dan allemaal op moet letten.

De dikte van de boule (Diameter)
Ten eerste dient de boule goed in je hand te passen. Hiervoor moet je weten hoe groot de boule moet zijn om goed in je hand te passen. Is de boule te klein, dan zal hij een beetje door je hand rollen. Is de boule te groot, dan verlies je houvast en zal hij vaker uit je hand vallen.
De diameter hangt af van de vorm van de hand van de speler en de lengte van zijn vingers.

De meest gebruikelijke diameters zijn:
– Voor mannen: 74-75 mm – Voor vrouwen: 72-73 mm

Afhankelijk van uw type spel, kiest u voor een bepaalde diameter:
– Een kleinere diameter voor pointeurs (bovendien moeilijker te raken door tireurs)
– Een grotere diameter voor tireurs (bovendien gemakkelijker om daarmee boules van de tegenpartij te raken)

Er zijn foefjes om de diameter voor jou hand te bepalen. Zie onderstaande tekening. Kijk hoe de boule in je hand ligt.

Meet de afstand en kies de diameter uit de tabel.

Maar wat je ook kiest. Dit is een richtlijn. De keuze is aan jou. JIJ moet VOELEN dat het goed zit.

Dan het gewicht.
Wedstrijdboules mogen een gewicht hebben tussen 650 en 800 gram.
Om het gewicht te kiezen dat goed bij jou past is afweging nodig.
Ben je tenger gebouwd of heb je niet veel kracht in je armen ?
Ga je plaatsen of schieten ?

Het meest gebruikelijke gewicht voor een man: 700 – 730 g
Het meest gebruikelijke gewicht voor een vrouw: 680 – 710 g

Een gewicht kies je naar gelang je het spel wil spelen:
• de plaatsers geven de voorkeur aan een zware boule, want deze «stopt» sneller en rolt strakker door.
• daarentegen hebben de tireurs liever een lichtere boule, want de worp is nauwkeuriger als er minder kracht voor nodig is en als je ver moet schieten, kost het minder kracht.
Ook dit is een kwestie van gevoel.

en dan heb je nog de soort boule (hardheid)
Voor een plaatser iets minder van belang, voor een schutter iets belangrijker.
Je hebt boules van hard staal en boules van zachter staal. Hoe zachter het materiaal, hoe minder hoog de boule zal stuiteren. Maar hoe sneller hij ook slijt. Een schutter zal de voorkeur hebben voor zachter staal, zodat een geschoten boule er minder vaak overheen stuitert. Ook hamdig voor plaatsers op een harde ondergrond.
Zie onderstaande test. En ook hier geldt weer: Kies wat je zelf het lekkerste spelen vindt.
Jaren ervaring zullen je dit leren.

Onderhoud
Bijkomende zaak is het feit : Onderhoud.
Een boule die dag en nacht in het kistje zit, zal niet slijten of roesten.
Maar na een paar keer spelen, verdwijnt de toplaag en heb je een stalen boule over.
Het materiaal waarvan de boule gemaakt is, moet onderhouden worden.

Er zijn verschillende soorten staal: Roestvrij staal, koolstof staal en combinaties hiervan.
Boules van koolstofstaal zijn roestgevoelig. Na een partijtje spelen in de regen, moeten ze goed gedroogd worden en zo af en toe een behandeling met een doekje met olie. Dan blijven ze mooi en roesten niet.
Roestvrij stalen boules zijn doorgaans veel duurder, maar hebben ook weinig onderhoud nodig.

Bij twijfel
Als je twijfelt, koop dan nog geen nieuwe boules. Daar zijn te te duur voor.
Kijk of je spelers vind die boules over hebben, en die je een tijdje kunt proberen.
Zo kun je zelf alvast ontdekken wat jou het beste ligt.
Maar bovenal, koop de boules in een speciaalzaak. Dan krijg je goede service en wedstrijdboules.
Wedstrijdboules zijn te herkennen aan de gravering van: Een uniek nummer per set van 3. Het merk en type boule. en eventueel mag je er een paar tekens laten bij graveren.

We hopen dat je door bovenstaand een beetje de goede bomen in het bos kunt zien.
Veel succes.

Reacties zijn gesloten.